Celem koncertu było przedstawienie młodym widzom sylwetki kompozytora w możliwie najpełniejszej formie. Muzyczną treść spektaklu stanowiły wybrane fragmenty dzieł operowych, symfonicznych, kameralnych oraz koncertów instrumentalnych – dobrane w sposób różnicujący pod względem formy, stylu, charakteru, nastroju. Cytaty Mozarta i o Mozarcie – opowiadające o jego dzieciństwie, twórczych zmaganiach, o problemach dnia codziennego, a także o sprawach miłosnych, podparte slajdami z poszczególnych etapów jego życia, umożliwią poznanie kompozytora jako człowieka. Wzajemne dopełnianie warstw: muzycznej, tanecznej, literackiej ukazały postać zaskakującą swoim geniuszem, do tego obdarzoną olbrzymim poczuciem humoru. Z życzeniami miłych przeżyć i wrażeń rozpoczęto koncert z okazji 250 rocznicy urodzin W. A. Mozarta w Dzień Kobiet – 8.III.2006 r. Koncert w ramach obchodów roku mozartowskiego, z okazji 250 rocznicy urodzin kompozytora.
Scenariusz audycji muzycznej opracowany przez nauczycielkę muzyki w Szkole Podstawowej w Bydlinie
Piękna muzyka W. A. Mozarta dla pięknych kobiet.
Cele:
uczeń:
- zna biografię kompozytora Wolfganga Amadeusza Mozarta;
- rozpoznaje cechy jego twórczości;
- umie wymienić najpopularniejsze utwory kompozytora;
- poznaje stroje epoki kompozytora;
- zna charakter dawnego, dostojnego tańca – menueta;
- docenia wartości artystyczne utworów.
Metody:
- eksponująca
– prezentacja slajdów, utworów kompozytora z płyt CD; – przykłady utworów Mozarta – Sonata Jowisza, 3 części Menuet; – zatańczenie menueta przez uczniów gimnazjum i szkoły podstawowej;
- praktyczna
– wykonanie przez uczniów piosenki „Amadeo” muz. P. Piątek, podr. kl. VI „Malowane muzyką”; płyty CD; – muzyka Mozarta w wykonaniu uczniów na pianinie; – inscenizacja w formie wywiadu z Mozartem; Środki dydaktyczne:
- narzędzia multimedialne (laptop, projektor, głośniki, mikrofony);
- płyty CD z utworami W. A. Mozarta;
- pianino, skrzypce.
Przebieg audycji:
1. Przywitanie uczniów i przedstawienie celu tego koncertu. 2. Projekcja slajdów ułożonych chronologicznie od najmłodszych lat do śmierci kompozytora. Podczas projekcji konferansjerzy zapoznają dość szczegółowo z biografią geniusza posługując się cytatami i historyjkami z jego życia. Tłem muzycznym podczas prezentacji jest „Eine kleine Nachtmusik”. 3. Piosenka „Amadeo” w wykonaniu uczniów kl. IV i V o treści z życia Mozarta, że do sukcesu prowadzi wytrwałość i systematyczna praca. Pod koniec mały „Mozart” – uczeń w przebraniu wybiega i przewraca się. Maria Antonina podaje mu rękę, pomaga wstać, a on wykrzykuje „Jest pani bardzo miła, ożenię się z panią”. 4. Inscenizacja „Wywiad z Mozartem”. Na scenę zaproszony zostaje geniusz, już dorosły, z którym uczennica przeprowadza wywiad, jaki mógłby mieć miejsce w tamtych czasach. Rozmawiają o nocnych maratonach przy biurku, intrygach oraz nieznośnej lekkości bytu.
5. Wykonanie na skrzypcach menueta przez uczennicę kl. IV b naszej szkoły, która jednocześnie uczęszcza do III klasy Szkoły Muzycznej w Olkuszu i uczy się grać na tym instrumencie. 6. Diventimento F – dur Kv 138 składa się z trzech części: Allegro, Andante, Presto. Tę trzecią część wykona na skrzypcach Wiktoria Sojka. 7. Uczniowie zatańczą menueta do Symfonii nr 41 C – dur „Jowiszowej” Kv 551. 8. Z serenady „Eine kleine Nachtmusik” usłyszymy fragment I części, którą wykona na pianinie „sam Mozart”. 9. Wariacje „Och vous dirai - je maman”, znany temat z piosenki „Trzy kurki” w formie wariacji wykonają uczniowie kl. V a: Agnieszka Straszak i Sylwester Dusza na cztery ręce na pianinie. 10. Fragment III części „Sonaty fortepianowej” Mozarta Kv 331 zagrają uczniowie kl. V a: Sylwester Dusza i Maria Kaczmarczyk. 11. Na zakończenie koncertu dedykacja dla małych i większych kobiet wraz z życzeniami i symbolicznym kwiatkiem. Jest nią Andante – temat z filmu Elvira Madigan z koncertu fortepianowego C – dur, przy dźwiękach melodii chłopcy rozdają własnoręcznie wykonane kwiaty paniom oraz koleżankom. Koncert został powtórzony 8. marca dla rodziców, liderów środowiska oraz władz gminy. Po zakończeniu przy kawie, herbacie i ciastku uczestnicy wyrażali pochlebne opinie i zadowolenie. Literatura i inne źródła: 1. Czasopismo „Wielcy kompozytorzy” 2. Czasopismo „Wychowanie muzyczne w szkole” nr 1/2006 3. Internet: www.mozart.onet.pl - artykuły, wywiad, slajdy
mgr inż. Józefa Kamionka |